Hoe herken je de E10 benzine aan de pomp?
De leek zou de nieuwe E10 benzine niet snel herkennen. Aan de pomp verandert er zichtbaar maar heel weinig, en daardoor merk je de verandering nauwelijks op. Wanneer je benzine wilt tanken dan ga je immers op zoek naar de groene slang met Euro95 erop.

Op de pomp zelf staat een cirkeltje met daarin de code E5 of E10. In de afbeelding hieronder zie je een benzinepomp die nog beide verkoopt (zolang de voorraad strekt).

euro95-e5-e10-herkennen
Kan mijn brommer of scooter op e10 benzine rijden?
Wij krijgen veel vragen binnen van mensen die zich afvragen of hun scooter op e10 benzine kan rijden, en of dit problemen kan opleveren. Met je brommer of scooter rijden op e10 benzine kan, maar is zeker niet aan te bevelen. Per liter brandstof zit er nu 10% ethanol in, en dat kan op den duur problemen gaan veroorzaken bij scooters en andere tweewielers met een cilinderinhoud van 50cc of groter. Is de brommer of scooter continu in gebruik dan is er in theorie minder aan de hand dan wanneer je hem langer dan een maand aan de kant zet. Bijvoorbeeld met een ‘mooi weer scooter’ die je vooral in de zomer rijdt. Langer dan 4 weken stil laten staan is dus sterk af te raden. Maar… hoe langer je op E10 blijft rijden, hoe groter de problemen kunnen worden.

verschil-euro95-e5-en-euro95-e10

Waarom is E10 slecht voor je brommer of scooter?
De E10 benzine is slecht voor je brommer of scooter, ongeacht of het een snorscooter of bromscooter is, omdat onderdelen in het motorblok, maar ook de benzinetank zelf wanneer deze van metaal is, kunnen gaan roesten en oxideren. Rubber lost zelfs op door het hogere ethanolgehalte. Roestdeeltjes en rubber deeltjes komen in het motorblok terecht en kunnen daar schade veroorzaken en slijtage veroorzaken. Door het oxidatieproces sluiten kleppen niet goed meer, gaan de zuigerveren kapot, en uiteindelijk ook de rest van het motorblok. Niet alleen het olieverbruik zal hierdoor toenemen maar ook het brandstofverbruik.
problemen-e10-euro95-motorblok-schade

Wat zijn de eerste tekenen van motorschade en welke problemen kunnen er optreden?
vervuilding-carburateur-e10-benzineBij veel brommers en scooters die al enige tijd op E10 benzine rijden, nemen startproblemen toe, ontstaat er compressieverlies, en een verlies in toerental. De brommer of scooter begint minder lekker te rijden, en kan ook gaan inhouden. Wanneer het motorblok uit elkaar wordt gehaald dan is vrij snel te zien waardoor de problemen zijn ontstaan.

Zijn er bepaalde merken of types gevoeliger voor E10 benzine?
In principe zijn nagenoeg alle brommers en scooters even gevoelig voor de E10 benzine omdat E10 zorgt voor roest en oxidatie, en dat vind geen enkele brandstofmotor fijn. Retro scooters, Chinese scooters, en zelfs Vespa scooters ondervinden hinder van de brandstof. Het maakt dan ook weinig uit of je een Peugeot scooter hebt, een Kymco, of een Sym. Allemaal gaan ze eraan kapot.